Exodus - The Last War
Wprowadzenie
W odległej galaktyce żyją istoty, o których istnieniu nie mamy najmniejszego
pojęcia. Zazwyczaj prowadzą one pokojowy tryb życia, lecz gdy nadchodzi pewien
przełom, zamieniają się w krwiożercze bestie. Podobnie było i tym razem. Rasy
Moroi i Zeldow prowadziły spokojny byt w kosmicznej otchłani. Niestety przewidziany
kataklizm zbliża się. Planeta Toth zniszczona przez ogromny asteroid rozpadła
się na tysiące kawałków. Największy z nich za kilka dni uderzy w dom rasy Moroi, planetę
Baatar. Zarządzono całkowitą ewakuację. Statki transportowe i wojenne rozpoczęły
wynoszenie sprzętu i personelu na orbitę. Statek-baza wyposażony w urządzenie
do otwierania tunelu nadprzestrzennego, umożliwi szybkie dotarcie do celu podróży
jakim jest planeta Antaresa, obecnie nieformalna kolonia górnicza rasy Zeldow.
To tutaj Moroi chcą rozpocząć nowe życie. Nie przyjdzie im to jednak łatwo.
Rasa Zeldow nie odda tak łatwo jednego z bogatszych źródeł ixomitu jakie
znajduje się w kosmosie.
Zasady gry
Po zainstalowaniu gry na twardy dysk należy uruchomić program konfiguracyjny.
Możemy w nim wybrać sterownik napędu CD oraz wskazać numer urządzenia. Dodatkowo
do naszej dyspozycji autorzy pozostawili określenie wersji językowej, trybu graficznego
w jakiej ma uruchamiać się gra, parametry połączenia null-modem oraz chęć obejrzenia
filmu wprowadzającego w historię gry. Gdy przebrniemy przez to wszystko pozostaje
zapis ustawień i możemy rozpocząć właściwą rozgrywkę uruchamiając główny
program. Po tytułowym ekranie wita nas menu
głowne gry, w którym możemy wybrać rasę, którą chcemy reprezentować oraz
wczytać uprzednio zapisany stan gry. Mamy również możliwość zajrzenia do
opcji, które tak naprawdę stanowią możliwość uruchomienia gry po kablu
null-modem.
Wybór rasy ma duży wpływ na dalszą rozgrywkę. Różnice dają się zauważyć
wyłącznie w typie budynków. Jednakże ich wygląd oraz jednostki, które można
w nich produkować są dla każdej z ras inne, posiadają inne możliwości i cechy.
Każda ze stron ma do wykonania 20 różnych zadań. W sumie przed graczem stoi wyzwanie
przejścia 40 różnych map. Do tego należy dodać kolejne 20 w walce dla dwóch
graczy przez kabel. Przed rozpoczęciem każdej z misji otrzymujemy
informacje na temat celu jaki należy osiągnąć. Misje odbywają się na
kilku różnych sceneriach.
Rozpoczynając właściwą rozgrywkę, największą część ekranu zajmuje pole
bitwy. To tutaj odbywa się akcja. Z prawej strony jest panel kontrolny. Zajmuje on
sporą część ekranu. Możemy go jednak w dowolnej chwili wyłączyć. W górnej części
panelu kontrolnego znajduje się ekran radaru. Pod spodem jest listwa, na której
dostępne są wszystkie aktualnie możliwe do produkcji budynki (po prawej stronie). Po kliknięciu lewym przyciskiem
myszy na budynku z listy uzyskujemy dostęp do panelu jednostek, które
możemy w danym budynku wyprodukować (po lewej stronie). Klikając lewym przyciskiem myszy na ikonkach
znajdujących się na panelu kontrolnym rozpoczynamy budowę. Klikając drugi raz - zatrzymujemy budowę.
Podczas budowy jednostek, klikając prawym przyciskiem myszy możemy budowę odwołać.
W dolnej części listwy znajdują się strzałki pozwalające
przesuwać ikony w dół i w górę. W górnej części ekranu znajduje się wskaźnik
zapotrzebowania w energię.
Jednostkami sterujemy przy pomocy myszy. Lewym klawiszem zaznaczami jednostkę
lub ich grupę, podczas gdy prawym wskazujemy cel wędrówki lub ataku. Oprócz
tych podstawowych komend, większość jednostek posiada dodatkowe możliwości
i związane z nimi rozkazy.
Są one do dyspozycji pod postacią symboli graficznych w
lewym-górnym rogu pola gry po wcześniejszym zaznaczeniu jednostki.
Po kliknięciu lewym przyciskiem myszy na jednostce
widzimy nad nią pasek zniszczenia. Niektóre jednostki posiadają jeszcze dodatkową
informację (prezentowaną w postaci drugiego pasku) informującą o zapełnieniu jednostki w ixomit.
Z budynkami sprawa wygląda tak samo.
Ekran przesuwamy najeżdżając wskaźnikiem myszy
na krawędzie ekranu lub wciskając odpowiednie klawisze kursora. Skoro mowa
o klawiszach, gra posiada niezwykle rozbudowany system sterowania. Jednostki możemy formować w grupy, wywoływać je itd. Dokładna
klawiszologia znajduje się w instrukcji dostarczanej z grą.
W każdym momencie rozgrywki możemy wejść w menu opcji gry. Możemy tutaj załadować
uprzednio zapisany stan gry, zapisać stan gry,
ponownie zapoznać się z odprawą przed misją, rozpocząć misję od początku, wyjść
z gry, powrócić do ekranów tytułowych, wybrać jedną z trzech ścieżek
dźwiękowych (lub wyłączyć muzykę), ustawić prędkość przesuwu ekranu
oraz tempa gry.
W kolejnych misjach zadaniem gracza jest wypełnienie postawionego celu.
Aby go osiągnąć należy rozbudować bazę oraz zapewnić jej odpowiednie
zabezpieczenia obronne w celu odparcia pierwszego, najsilniejszego ataku przeciwnika.
Następnie, w zależności od celu misji, przygotować siły do przeprowadzenia
ataku ofensywnego. Na wszystko oczywiście potrzebne są pieniądze. Pieniądze
uzyskujemy z przeróbki ixomitu wydobywanego w kopalniach. Źródłem energii do prawidłowego funkcjonowania wszystkich
budynków są elektrownie. Do produkcji jednostek służy
kilka rodzajów fabryk.
Walka z wrogiem odbywa się zarówno na lądzie, w powietrzu i na wodzie. Różnorodność
jednostek i powierzonych do wykonania zadań sprawia, że przed graczem stoi łącznie
40 różnych, z reguły dosyć trudnych misji.
Porady
Fabryki które produkują jednostki lądowo-morskie należy tak stawiać
aby nie zablokować przedpola na które wyjeżdzają wyprodukowane jednostki.
Jeśli przedpole będzie zablokowane to jednostka nie będzie mogła się
wydostać z fabryki i tym samym fabryka na ten czas nie będzie w stanie
produkować kolejnych jednostek. W takim przypadku, jeśli to możliwe, należy usunąć przeszkodę (jeśli
jest to na przykład drzewo można je zestrzelić) lub usunąć fabrykę.
Wróg zawsze atakuje po określonym czasie. Inaczej jest jeśli zostanie
sprowokowany przez wrogą jednostkę - wówczas atakuje dużo wcześniej.
Prędkość budowy budynków przez Pierwszą Fabrykę uzależniona jest tylko
od poziomu pancerza.
Prędkość budowy jednostek przez określone fabryki uzależniona jest od:
poziomu pancerza fabryki budującej i ilości energii w bazie. Przy całkowitym braku energi jednostka jest
budowana, ale bardzo wolno - jednak pod warunkiem że istnieje Pierwsza
Fabryka (z niej to wówczas jest czerpane niewielkie zasilanie).
Naprawa budynków oraz jednostek to koszt 25% ceny budynku lub jednostki. Nic nie kosztuje naprawa Gîównej Kwatery.
Podczas demontażu (czy inaczej sprzedaży) budynku, odzyskane kredyty to
80% ceny budynku. Jednakże tylko jeśli budynek jest w dobrym stanie technicznym
- maksymalny poziom energii budynku.
Jeśli chce się zabezpieczyć przed utratą nadwyżki wydobytych surowców,
należy wybudować magazyny. Inne są magazyny dla ixomitu oraz inne dla ropy.
Uwaga! Rafinerie ixomitu/ropy też są magazynami tylko o mniejszej pojemności.
Po zakończeniu każdej misji na konto następnej naliczane są kredyty bonusowe
w wysokości 10% każdego uzyskanego 1000 kredytów. Przy czym tylko od maksymalnie
15 000 kredytów wyniesionych z ostatniej misji.
Podczas gry można maksymalnie zgromadzić 65 512 kredytów.
Nowo wybudowane budynki można stawiać tylko jeśli: teren jest odsłonięty,
w pobliżu są inne budowle (nie dotyczy Kopalni Ixomitu oraz Szybu Wiertniczego Ropy),
teren musi być typowy dla stawianego budynku (na przykład obszar wodny dla Rafinerii
Ropy). Część budynków, ze względu na swoje zastosowanie, można stawiać w większych
odległościach od instalacji bazy (na przykład Stocznia).
Wszystko źle lub wcale nie funkcjonuje jeśli w bazie jest zbyt mało energii
w stosunku do potrzeb (patrz wskaźnik graficzny w górnej części ekranu). Wówczas
budowanie jednostek/budynków jest znacznie spowolnione, przestaje funkcjonować Radar przy energii mniejszej niż 50% potrzeb,
przy małej energii przestają funkcjonować budowle obronne (działka obronne - jeśli jest mniej niż 12%, Pole Siłowe - jeśli mniej niż 50%),
działanie Rafinerii Ixomitu/Ropy jest spowolnione.
Budynek bardzo zniszczony przestaje funkcjonować. W przypadku fabryk objawia
się to wstrzymaniem możliwości budowy nowych obiektów lub uniemożliwieniem
zaniechania już budowanego obiektu. Aby wszystko wróciło do normy należy
niezwłocznie naprawić budynek.
Kopalnie Ixomitu oraz Szyb Wiertniczy Ropy można stawiać tylko na złożach
przewidzianych dla danego budynku.
Jednostki minująco-rozminowujące stawiają miny w miejscu gdzie ich nie ma. Po
napotkaniu miny wroga - usuwają ją.
Jednostka naprawcza naprawia do maksymalnie 60% poziomu energi danej jednostki.
Naprawa nic nie kosztuje. Maksymalnie naprawia tylko Warsztat Naprawczy.
Mobilne mosty można stawiać w miejscach wskazywanych przez specyficzną animację
wskaźnika myszy.
Transportery ixomitu przewożą 80 jednostek ixomitu. Jednostka ixomitu = 10 kredytów.
Tankowce przewożą 90 jednostek ropy. Jednostka ropy = 8 kredytów.
Informacje na temat ilości produkowanej energii oraz zapotrzebowania na energię
można znaleźć na górnej belce ekranu gry najeżdżając wskaźnikiem myszki na
kolorowy wskaźnik. Należy się starać aby produkowanej energii było więcej lub
równo potrzebnej ilości.
Budynek Pierwsza Fabryka jest jedynym budynkiem, którego nie można sprzedać.
|